چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ مدرس حوزه علمیه گفت: خلق اثر هنری فاخر و ارزشمند، نیازمند نفس پاک است؛ به این معنا که از نفس حکیم هرگز هنری که متناسب با لهو و لعب باشد صادر نمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه در مازندران، خدیجه پلهم عباسی، مدرس حوزه، در نشست علمی پژوهشی با موضوع حکمت متعالیه در تبیین هنر اسلامی در جمع طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) شیرود اظهار کرد: هنرمند برای تجسم حکمت در صورت هنری، باید از شناخت و معرفت خالصی از حکمت بهره‌مند باشد تا بتواند با قوه خیال آن را لمس نماید.

استاد حوزه افزود: ملاصدرا نفس را مانند آینه کروی می‌داند که انعکاس حکمت در آن نیازمند سلوک و کوشش برای رفع موانع دریافت حقایق حکمی است.

خانم عباسی تصریح کرد: خلق اثر هنری فاخر و ارزشمند، نیازمند نفس پاک است؛ به این معنا که از نفس حکیم هرگز هنری که متناسب با لهو و لعب باشد صادر نمی‌گردد، لذا هنرمند حکیم، همانطور که بر نفس اماره و تمایلات پست خود چیره شده، خلق هنرش برانگیزاننده‌ی تمایلات نفسانی و حیوانی در مخاطب نخواهد بود، بلکه هنرِ برگرفته از حکمت می‌تواند به جذب قوه خیال و هم به امور قدسی کمک کند.

استاد کلام در پایان گفت: می‌توان گفت ملاصدرا به هنر ها به عنوان "صنایع لطیفه" نام می‌برد و برخی هنرمندان را در ردیف حکما قرار داده و کسی که جویای هنر حکمی است هریک از ساحت‌های قوای حسی، تخیل، عاطفه، عقل نظری و عملی را در خدمت رسیدن به حکمت قرار می‌دهد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha